İkinci el otomobil alırken, otomobilin değerini belirleyen pek çok faktör bulunuyor. Aracın modeli, donanımı, kilometresi, şanzıman ve yakıt tipi gibi detaylar satış fiyatını belirler. Bir de bu satış fiyatının değişmesine neden olan aracın kaza durumu, hasarlı ya da değişen parça gibi önemli kriterler de var. Model, vites ve yakıt tipi bilgiler herkes tarafından görülebilirken, bahsettiğimiz kaza ve değişen ya da boyalı parça durumu için belirli oranda konuya hakim olmak gerekebiliyor. Hatta bazı teknik konularda detayları anlayabilmek için işin ustasına danışmak en sık başvurulan yöntem. Son yıllarda sıkça tercih edilmeye başlanan bir diğer yol ise ekspertiz. Peki oto ekspertiz nasıl yaptırılır?
İkinci el otomobil piyasasında alım-satımlar öncesi araç incelemeleri yapılırken başvurulan yöntem her zaman oto sanayilere gitmek olmuştur.
Aracı almak isteyen kişi, temiz ve güvenilir bir araç almak için aracı haklı olarak kontrol ettirmek ister. Kilometresi değiştirilmiş mi, değişen ya da boyanmış parçası var mı, daha önceden kaza yapmış mı gibi sorulara cevap aranır. Bu cevapları bulmak için de güvenilir bir ustaya danışılır. Usta alıcı kişiye araçla ilgili bilgiler verir ve görüşlerini söyler. Kimi zaman yapılan inceleme sonrası çok temiz bir araç için alıcıya kaçırmaması önerilirken, bazen de kötü niyetli bir satıcıya denk gelinir ve araç hakkında bazı detaylar saklanmıştır. Bu durumda aracını inceleyen usta olumsuz görüşünü bildirir. Peki aracı almak isteyen kişinin güvendiği bir usta yoksa ya da daha profesyonel ve güvenilir bir hizmet almak istiyorsa nereye gidebilir? İşte bu sorun karşısında son yıllarda ülkemizde hızla yayılan oto ekspertiz merkezleri pazarda önemli bir boşluğu doldurarak 2. el otomobil almak isteyenler tarafından tercih edilmeye başlandı.
2. el otomobil almak için ihtiyaçlarınızı ve bütçenizi belirlediniz, ardından beklentinize uygun bir araç buldunuz ve satıcıyla iletişime geçtiniz. Telefonda ön bilgi aldıktan sonra eğer aracı almaya istekliyseniz satıcı ile buluşma ayarlayıp bir de aracı detaylı görmek istediniz. Buluşma sonunda aracı kendi kriterlerinize göre incelediniz. Rengi, kilometresi, aracın iç ve dış temizliği, sürüşü gibi detayları gördükten sonra size uygun olduğuna karar verdiniz. Peki aracın mekanik aksamında ya da kaportasında herhangi bir işlem var mı emin olmak istediniz fakat bunu nasıl öğreneceğinizi bilmiyorsunuz. Ne yapacaksınız? Bu noktada dilediğinizi bir ekspertiz merkezine gitmeniz sizin için en güvenli yol olarak değerlendirilebilir. Son yıllarda ülkemizde pek çok şehirde ve ilçede tarafsız ekspertiz merkezleri hızla yayılmaya başladı ve oto ekspertiz nasıl yaptırılır sorusu sıkça sorulmaya başlandı. Bu ekspertiz merkezlerinde dilerseniz önceden randevu alarak, dilerseniz de doğrudan giderek aracı detaylı analiz ettirebilirsiniz. Randevu alıp giderseniz sıra beklemezsiniz ancak randevusuz giderseniz ekspertiz merkezinin o anki yoğunluğuna göre bekleme süreniz farklılık gösterebilir. Ortalama bir ekspertiz işlemi 40-45 dakika sürmekte ve ücreti araç modeline göre değişkenlik göstermekle beraber 350-400 TL’den başlayıp 750-800 TL’ye kadar çıkabiliyor. Fiyatlarda farklılık olmasını sebebi değişik ekspertiz paketleri olmasından kaynaklanıyor. Aracı ekspertiz merkezine götürdüğünüz standart tek tip bir işlemden geçmiyor, sizin öğrenmek istediğiniz detaya göre paketlerin kapsamı genişliyor. En ucuz ekspertiz paketlerinde motor, mekanik, boya ve kaporta gibi genel ekspertizler yapılırken, daha kapsamlı paketlerde çok daha ince detaylara bakılarak almayı düşündüğünüz araç hakkında pek çok detaya ulaşabiliyorsunuz.
Bu yıl içinde 2. el otomobil piyasasını ilgilendiren kararlardan biri, ikinci el alım-satım işiyle ilgilenen firmaların araç satarken ekspertiz raporlu şekilde satma mecburiyeti getirilmesi oldu. Bu sayede oto galerilerden araç satın almak istediğinizde, almak istediğiniz aracın ekspertiz raporunu önceden almış olacak. Satıcı tarafından gizlenmiş kusurlar satan firmayı ilgilendireceğinden ekspertizi yapan firma sorumlu değildir.Ekspertiz yapan firma aracın o anki durumu değerlendirir ve rapor eder.
2. el otomobil piyasasında alım-satım alışkanlıklarını değiştiren Expertika ile araç almak satmak isterseniz hemen online ekspertiz randevusu oluşturun. Tarafsız ekspertiz merkezlerimizde aracınızın ekspertizi yapılsın. Noter öncesi yanılmayın.
Bu ekspertiz kapsamında motor koruyucu kapağı kontrolü, motorun elektrik tesisatı kontrolü, soğutma suyu hortumları ve sızdırmazlık kontrolü, klima boruları kontrolü, motor yağı kontrolü, motor ısı, ses ve izolasyon kontrolü, radyatör kontrolü, hidrolik direksiyon boru kaçakları kontrolü, akü kontrolü, fren hidrolik kontrolü, antifiriz kontrolü, şanzıman vites geçişleri kontrolü,enjektörlerin o anki durumu,motor şanzıman ve diferansiyel yağı kaçakları ve yaş seviyeleri ile turbo kontrolü gerçekleştirilir.
Fren testi aracın farklı hızlarda ve her türlü yol koşullarında güvenli bir şekilde frenlemenin gerçekleşip gerçekleşmediğinin tespiti için yapılan ölçümdür. Frenleme performansını değerlendirmek için yapılan testler; farklı yük, farklı hız, farklı sıcaklık, farklı pedal kuvveti/fren basıncı uygulanarak ataletli dinamometre üzerinde gerçekleştirilir.Aracınızın güvenli sürüş standartlarında olduğunu kontrol etmektedir. Süspansiyon testi ile araç amortisörlerinin sağlamlık kontrolü süspansiyon denge kontrolü gürültü sorgulaması ve maksimum yer değiştirme kontrolleri yapılır. Bu ölçümlendirme sayesinde aracın sağlam bir yol tutuşuna sahip olup olmadığı test edilir.Aracınızın TSE kalibrasyon standartlarına uygunluğunu test eder.
Bu ekspertiz kapsamında motor kayışları kontrolü, direksiyon kutusu kontrolü, el freni halatları kontrolü, yakıt deposu kaçak kontrolü, difrenasiyel kontrolü, şanzıman kontrolü, motorun yağ sızdırmazlığı kontrolü, diferansiyel ve transmisyon mili kontrolleri, arazi şanzıman (dört çeker) kontrolü, ön takım kontrolü, salıncak burçları – rotiller – akslar, rot kolu kontrolleri, radyatör ve fan kontrolü ile egzoz kontrolü yapılır.
Aracın motor gücünün aktarma organlarına ve tekerleklerine aktarılan beygir ve tork değerlerinin ölçümlendirilmesi için yapılan teste dyno testi denir. Motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiğini, bu gücün şanzuman diferansiyel ve aks aktarma organlarına iletirken ne kadar güç kaybı oluşturduğunun grafik halinde ölçümlendirilmesini yapar. Bu sayede takometre ve hız oranlarındaki hataların belirlenmesinde büyük katkı sağlar.Motor fabrikasyon gücü ile anlık performans oranlarının ortaya çıkmasını sağlar.
Aracın boya mikron kalınlıkları ölçülerek orijinal boyasında ve kaportasında önceden meydana gelen hasarların fabrika değerleri arasında oluşan farklılıkların ölçümü için yapılan testtir.Aracınızın fabrikasyon olmayan değişen parçalarının tespiti ve iç aksamları şase ve podye gruplarının fabrikasyon olmayan sonradan işlem onarım gördüğünün tespiti yapılır.
Aracınızın iç detaylı kontrolleri titizlik ve profesyonellikle yapılır, sunroof kontrolü, iç düğme ve gösterge paneli ikaz lambaları , radyo teyp usb kontrolü, park sensörü kontrolü, stepne kontrolü,iç döşemlerin tavan zemin kapı koltuk döşemeleri kontrolleri,emniyet kemerlerinin kontrolleri,kapılar ve kapı kilitleri cam düğmeleri gibi aracınızın eksiksiz detaylı kontrolleri iç detaylı ekspertiz paketine dahildir.
Aracınızın dış aksamında farları,stopları,sinyalleri,camları,aynaları,reflektörleri,anten,silecekleri,tampon ve plastik aksamlarının detaylı kontrolleri yapılır.
Bu ekspertiz kapsamında OBD / beyin, ABS / EBD / ESR / ASR / DSC / ABD, akü, gösterge panel elektronikleri, araç geçmiş arıza kayıtları, aktif / pasif arıza, anlık kilometre, hava yastık ikazları, merkezi kilit elektronik ünitesi, şarj, marş motoru, benzin ateşleme sistemi ve dizel ısıtma (kızdırma) kontrolleri gerçekleştirilir.
Araç dosya sorgulamada aracın araç muayene, egzoz emisyon, OGS, KGS, HGS, ağır hasar (pert kaydı), sigorta geçmişi, tramer kaza raporu, trafik cezası ve vergi borcu ile İSPARK borç sorgulamaları gerçekleştirilir.
Araç seyir halindeyken güvenli bir yolculuğun gerçekleşmesindeki en önemli etkenlerden biri ön ve arka dingillerdeki toe açılarının standartlara uygun olmasıdır. Bu uygunluğun ölçülebilmesi amacı ile yapılan teste yanal kayma testi denir. Ölçümlendirme sayesinde araç tekerleklerinin yol üzerindeki hareketinin dengede olup olmadığının tespiti yapılmaktadır.
Araç lifte alınarak yapılan alt mekanik kontrolleri kapsamaktadır. Yağ ve su kaçakları, hasarlar ve ön düzen boşluk kontrolleri yapılmaktadır.
Sürüş güvenliğinden yol konforunuza kadar etkileyen, yola temas eden tek parça olma özelliği bulunan Lastiklerin ve jantların genel durumu değerlendirilmektedir.
Aracınızla güvenli bir sürüş sağlayan dış aydınlatmaların ve iç aydınlatmaların kontrolleri yapılmaktadır.